Долаємо міфи про студентів з інвалідністю разом!

Дата: 23.12.2021 08:25
Кількість переглядів: 181

Фото без опису

Міф № 1. Молоді люди з інвалідністю не здатні самостійно приймати рішення.

В суспільстві має місце стереотип, що люди з інвалідністю не здатні самостійно приймати рішення, тому вони мають знаходитись під опікою батьків, родичів або соціальних працівників. Але насправді це не так. Майже будь-яка людина здатна критично мислити, адекватно сприймати інформацію та робити правильні висновки, які спонукають її до прийняття правильних рішень.

Міф № 1. Молоді люди з інвалідністю не здатні самостійно приймати рішення.

В суспільстві має місце стереотип, що люди з інвалідністю не здатні самостійно приймати рішення, тому вони мають знаходитись під опікою батьків, родичів або соціальних працівників. Але насправді це не так. Майже будь-яка людина здатна критично мислити, адекватно сприймати інформацію та робити правильні висновки, які спонукають її до прийняття правильних рішень.

Що ж таке критичне мислення? Це процес аналізу, синтезування й обґрунтовування оцінки достовірності/цінності інформації; властивість сприймати ситуацію глобально, знаходити причини й альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення – чому довіряти та що робити далі.

Міф № 2. Усі молоді люди з інвалідністю є пасивними у власних територіальних громадах.

В суспільстві побутує думка, що будь-яка людина з інвалідністю є пасивною щодо подій, змін та розвитку власної громади. Багато хто впевнений, що інтереси людини з інвалідністю обмежені лише отриманням соціальної допомоги, пенсії, волонтерським доглядом тощо. Але це не так. Будь-яка людина – істота соціальна, яка розкриває свої сутнісні риси саме в колективі, у процесі спілкування, тому звісно, що вона не є байдужою до того, що відбувається за межами її квартири, вулиці, міста чи району. Тим не менш, багато людей з інвалідністю не можуть пропонувати власні ідеї, пропозиції щодо покращення розвитку громад через те, що відчувають страх непорозуміння чи навіть осуду з боку оточуючих, гадають що до їхніх думок не будуть прислухатись. Тому ці молоді люди мають потребу отримати громадянську освіту належного рівня.

Громадянська освіта – це процес формування навичок, знань і цінностей, який сприяє активній і відповідальній участі в суспільному житті. Людина, яка має базові знання з громадянської освіти, може і вміє керувати своїм життям, впливати на життя громади і брати участь в ухваленні рішень, у неї є бажання, можливості і компетентність реалізовувати себе в якості повноправного члена суспільства.

Міф № 3. Молоді люди з інвалідністю не займаються волонтерством.

Багато хто впевнений в тому, що люди з інвалідністю, це лише ті, хто потребує волонтерської допомоги й які здатні лише брати щось від оточуючих, нічого не надаючи взамін. Така думка є помилковою.

Багато людей з інвалідністю є успішними волонтерами, які завдяки тому, що займаються допомогою іншим, змогли кардинально змінити й власне життя. Вони хочуть бути корисними власним родинам, оточуючим, своїй країні.

Наприклад, Юлія Ресенчук, дівчина з інвалідністю, яка пересувається на інвалідному візку, є успішною бізнес-леді, а також вона займається соціальними проєктами з волонтерства, очолює благодійний фонд, організовує тренінги по формуванню толерантного відношення до людей з інвалідністю.

Або Тетяна Фурманова, голова громадської організації «Ти особливий» організовує волонтерські заходи для людей з інвалідністю.

Також Ірина Саранча, голова громадської організації «Вінницька міська організація соціального розвитку та становлення окремих малозахищених категорій молоді «Паросток» вже 22 років успішно займається покращенням якості життя людей з інвалідністю.

Міф № 4. Молоді люди з інвалідністю не здатні успішно навчатись у закладах вищої освіти.

Цей стереотип, хоча й майже відійшов в минуле, завдяки зміні ставлення до інвалідності з «радянської» медичної моделі на сучасну соціальну, все ще зустрічається в суспільстві. Насправді люди з інвалідністю навчаються як мінімум не гірше, а у багатьох випадках навіть краще за своїх однолітків. Існує безліч прикладів талановитих людей з інвалідністю, які не лише успішно здобули освіту, але й зайняли важливе місце в науці.

Наприклад, Стівен Вільям Хокінг (англійський фізик-теоретик та популяризатор науки, професор математики), Джон Форбс Неш (американський математик, новатор у галузі теорії ігор, диференціальних рівнянь та геометрії) та багато інших. Окрім науковців, що мають інвалідність, історія знає безліч прикладів успішних політиків, художників, музикантів тощо.

Міф № 5. Студенти з інвалідністю не мають шансів в конкуренції на ринку праці.

Цей стереотип також тягнеться ще з «радянського» майбутнього, коли медична модель інвалідності забезпечувала лише працевлаштування в спеціальних виробничих установах майже без шансів потрапити в колективи зі «звичайними» людьми. Працевлаштування в таких закладах забезпечувалось винятково наявністю державного замовлення на їх продукцію. Але зараз молоді люди з інвалідністю працевлаштовуються в IT-сфері, є успішними лікарями, маркетологами тощо, опановують безліч потрібних на ринку праці професій.

Завдяки технологіям дистанційної роботи, які стрімко впроваджуються через пандемію коронавірусу, зростає й кількість відповідних пропозицій, на яких можуть працювати люди з інвалідністю. На заваді успішного працевлаштування часто стоїть невпевненість людини у власних силах чи компетенціях, страх отримати відмову потенційного роботодавця чи відсутність мотивації.

Міф № 6. Батьки, соціальні працівники та педагоги краще за студента знають що йому потрібно для самореалізації.

Існує думка, що члени родини, працівники центрів реабілітації краще знають що й як потрібно робити для успішної реабілітації людей з інвалідністю в цілому та адаптації студентів з інвалідністю зокрема. Це не є правильним. Молода людина повинна першою виступати ініціатором змін у власному просторі та озвучувати конкретні інструменти методики (програми).

Міф № 7. Не треба вимагати більших можливостей та захисту правмолодих людей з інвалідністю, аніж вже забезпечує суспільство.

Цей стереотип тягнеться ще з тоталітарних часів, коли вважалось, що людина з інвалідністю має бути вдячною лише за те, що вона отримує базовий (мінімальний) набір послуг, а про захист прав тоді не йшлося в принципі. Відповідно й досі дехто вважає, що якщо студент має можливість навчатись, а в майбутньому – працювати на низькооплачуваній некваліфікованій роботі, цього вже більш ніж достатньо. Але в демократичній державі усі люди повинні мати рівні права та можливості, як це визначено деклараціями ООН, яких дотримується й Україна.

Міф № 8. Молода людина з інвалідністю не здатна сама будувати повноцінне особисте життя.

Багато людей вважають, що люди з інвалідністю не здатні створювати нові знайомства, будувати особисте життя, формувати родину, народжувати та виховувати дітей. Звісно що це не так. Про багатьох людей з інвалідністю можна сказати, що вони реалізовують себе набагато більше, аніж на сто відсотків здорові люди, в яких немає іскри життя.

Міф № 9. Молодим людям з інвалідністю не потрібно працювати, у них є пенсія.

Цей стереотип пов’язаний з хибним уявленням про те, що молоді люди з інвалідністю отримують пенсію, яка дає можливість забезпечити їх потреби. Тому питання працевлаштування, а отже отримання вищої освіти для них не є вкрай значущим. Але це не так.

Пенсія для людей з інвалідністю в принципі не може повноцінно забезпечити потреби молодих людей, особливо, якщо вони потребують послуг супроводу, догляду, лікувально-реабілітаційних процедур та багато іншого. Якщо молода людина не працює, то ці необхідні витрати лягають на плечі їх родини та близьких, і це в найкращому випадку. Тому для забезпечення належної якості життя, молодій людині з інвалідністю потрібно працювати, щоб оплачувати необхідні соціальні послуги, розвиватись, будувати своє особисте життя. Відповідно базою для перспектив належного працевлаштування є успішне навчання молодих людей в якості студентів та їх активна громадянська позиція.

Міф № 10. Молоді люди з інвалідністю можуть бути лише членами громадських організацій осіб з інвалідністю.

Іноді доводиться чути думку, що молоді люди з інвалідністю в принципі не можуть бути членами молодіжних громадських організацій, тому для них прийнятні лише ті об’єднання, статутна діяльність яких спрямована, в першу чергу, на задоволення потреб людей з інвалідністю. Звісно, що це не так.

Молоді люди з інвалідністю не менш активно та успішно здатні відстоювати громадянські права, привертати увагу до проблем молодіжного лідерства, волонтерства, боротьби з корупцією тощо. Тому стереотип про обмеження активності молоді з інвалідністю межами «вузькоспрямованих» організацій, а тим паче лише традиційних УТОСів та УТОГів є абсолютно неприйнятними.

Інформацію підготовлено в рамках реалізації громадською організацією «Вінницька міська організація соціального розвитку та становлення окремих малозахищених категорій молоді «Паросток» інклюзивного проєкту «Розвивайся, Дій, Впливай!», що фінансується Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю за рахунок коштів державного бюджету.

Проєкт передбачає роботу Всеукраїнської онлайн академії усвідомленого громадянина для студентів з інвалідністю закладів вищої освіти та учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

Під час роботи онлайн академії доводилось долати уставлені міфи та стереотипи, які існують в суспільства щодо молодих людей з інвалідністю, про які наведено вище. 

Всеукраїнська онлайн академія усвідомленого громадянина запрошує приєднатись до навчання студентів з інвалідністю!


« повернутися до розділу «Новини громади»

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь